Monday, October 31, 2011

AUKU dah mansuh ..... SERTAI GERAKAN PERJUANGAN atau ACTIVISM

AUKU dah mansuh .... hah apa lagi, PELAJAR UNIVERSITI? takde alasan taknak SERTAI GERAKAN PERJUANGAN atau ACTIVISM.....

yang sibuk bercinta / berhibur / bersukan tu ...... come on la.


Cmk Cucumatkilau **** facebook
Mahkamah Rayuan hari ini memutuskan Seksyen 15(5)(a) Akta Universiti & Kolej Universiti (AUKU) 1971 yang melarang mahasiswa menzahirkan sokongan atau bangkangan dalam kegiatan politik, sebagai tidak sah di sisi undang-undang. Nampaknya, Kerajaan wajar mansuhkan AUKU demi masa depan mahasiswa di Malaysia selepas ini kerana AUKU ternyata melanggar kebebasan dan hak-hak asasi manusia . Satu tamparan cukup hebat utk kerajaan UMNO BN skrg..

mcm gak ISA ...... depa kata nak MANSUH .....tapi KITA BUKAN NAK MERUSUH ....KITA NAK ORANG LEBIH BERANI DAN GIGIH BERJUANG ...... kalau nak details pi Malaysiakini atau Harakahdaily atau yg lain...... aku komen scara umum je ....ya tak accurate 100% tapi bukan kerja aku nak tulis detail dan tepat..... kerja aku ialah `berleter' .... bagi nasihat. kpd pelajar dan rakan2 aku yg lain



mcm gak ISA ...... depa kata nak MANSUH .....tapi KITA BUKAN NAK MERUSUH ....KITA NAK ORANG LEBIH BERANI DAN GIGIH BERJUANG ...... kalau nak details pi Malaysiakini atau Harakahdaily atau yg lain...... aku komen scara umum je ....ya tak accurate 100% tapi bukan kerja aku nak tulis detail dan tepat..... kerja aku ialah `berleter' .... bagi nasihat. kpd pelajar dan rakan2 aku yg lain


tengok dlm gambar, ramai yg datang. tapi masih ramai yg takut atau segan nak sokong. mcm di UIA yg menyokong Aziz Bari. 1ribu je. kalau boleh, 2ribu. atau beribu2.


PMRAM Gamis etc..... aku bukan tau sangat. i dont know. 5 tahun di US. a lot of freedom. tapi zaman aku student pun tak banyak peristiwa pelajar yg hebat2. kena tengok zaman pelajar di US dulu, contohnya masa bantahan Vietnam.


gerakan pelajar di Malaysia contohnya demo bantah kebuluran di Baling, zaman Anwar Ibrahim. hebat.

mungkin jugak sebab U aku ni `kampung' hahaha .... kalau di Berkeley contohnya, depa kata students sana lagi panas. teknologi pun hebat, activism pun hebat. so takde hujah nak katakan PELAJAR U yang `sibuk berpolitik' tu tak maju pelajaran. eh, yg kata tu, cikai je pendidikan, aktivism pun takde.


oh ya, zaman aku dulu, Internet pun belum ada, jangankan mobile blackberyy ipad etc! so PELAJAR UNIVERSITI SEKARANG dengan kecanggihan alat2 komunikasi yg ada, patut lebih GIGIH dan lebih power!


Saari Sungib contohnya, engineer, tulis buku. UK grad.


apa2 hal, pelajar U ambil berat masalah masyarakat.... jangan buat tak tahu saja..... kalau nak guna nama samaran dlm facebook atau blog pun, takpe lah. tulis la yg elok2. ni kan tulis cintan cintun, atau benda remeh temeh. itu paling minima la.

tahun 96 aku 3rd year, aku buat laman web activism anti globalization. bukan nak berbangga, tapi nak menyatakan , hasil kesedaran dan berazam `balik malaysia nak berjuang'.


tapi dah habis belajar, balik tanahair, majikan lak agak mengongkong. suasana dan kurangnya/ketiadaan contact dgn organisasi/groups yg relevant, berkurangan stamina.....


so pelajar U tempatan kena maintain la MOMENTUM dan rangkaian `network' activism tu, aku maksudkan apa jadi selepas tamat belajar.... kembali pada topik tadi, semasa masih di U, peluang berjuang , jangan sibuk berjiwang .....join persatuan pertubuhan yg valid dan IKHLAS.

No comments:

Post a Comment